DnB NOR og kampen om regningen

VG: DnB NOR nedringes og -mailes av sinte kunder som nettopp har fått brev om at renten på lånet deres går opp.

Regjeringen har ikke gjort det noe lettere ved å oppfordre folk til å boikotte banken. Nicolay Bruusgaard, informasjonssjef i DnB NOR, syns det er vanskelig å få kommunisert logikken bak oppgangen til kundene:

– Det er en ekstremt krevende situasjon og en enorm pågang på kundesenter på mail og telefon. Vi opplever at mange kunder tar kontakt og vi gjør så godt vi kan for å forklare dem hvordan situasjonen er. Det er utfordrende å få kommunisert ut hvordan dette henger sammen, sier informasjonssjef Bruusgaard.

Jeg har selv boliglån som har blitt merkbart dyrere den siste tiden. Det går utover familiens handlingsrom på de fleste områder. Da er det lite trøst å høre at bankene går med gigantoverskudd.

Men, snørr og barter. Dette er til syvende og sist kampen om hvem som skal plukke opp regningen etter hjemme-alene-festen i amerikansk finansnæring. DnB NOR mener det er forbrukerne, til tross for at Norges Bank nå kaster billige penger etter dem. De har de all rett i verden til å mene. Og å praktisere. Moral har dessverre forsvinnende lite med rett å gjøre.

Det eneste du kan gjøre som forbruker, er å velge å kjøpe varene dine i en annen butikk. Det er din makt. Problemet er at vi lever i en tid hvor det er lite sukker i butikken. Du liker ikke prisen DnB NOR tar for sukker, neivel, da får du gå til kjøpmannen ved siden av (eller egentlig kjøpmannen ved siden av ham igjen, fordi han rett ved siden av var fra Island og han er allerede konk). Kjøpmannen ved siden av der igjen heter Nordea. Han har også masse sukker som han har fått billig fra Norges Sukkersentral. Men han vil ikke selge det til deg. Så der står du, den eneste som vil selge deg sukker er DnB NOR. Til ågerpris.

Derfor har jeg landet på følgende strategi: For å vinne er jeg nødt til å kjøpe aksjer i DnB NOR. Da får jeg i det minste en del av utbyttet. Løp til børsen.

2 kommentarer om “DnB NOR og kampen om regningen

  1. Det interessante er jo at DnBNOR har en informasjonsavdeling som konstant prøver å få markedet til å innse at vi ikke skjønner hva dette dreier seg om. Levere et overskudd på mange miliarder, får låne «gullkortet» til regjeringen for så å tyne de sistedråper ut av oss kunder. Skam er en ting, men å føle seg bedratt, på grensen til voldtatt er ikke en god følelse. Hvem sier at en informasjonsavdeling har svarene. Ydmykhet i forhold til kundebehandling DnBNOR ville dere ha skåret stort på. Jeg håper at vi forbrukere for en gangs skyld setter makt bak vår mulighet itl å flytte våre bankforbindelser. Skal ikke si så mye om forholdet mellom vår statsminister og adm dir i DnBNOR, men det lukter vondt.

    Følge meg til Nordea. Hvor lenge jeg blir kunde der avhenger av deres grådighet.

  2. KundeLurt: Dagsnytt atten kjørte saken ganske hardt i dag. En del større fagorganisasjoner begynner å legge press på DnB NOR. Det blir interessant å se hvor immune de er.

    Fra politikersfæren vet vi at folk bare tåler press i en viss periode, så gir de etter. Er næringslivet mer immune mot denne typen hardkjør?

    Forskjellen er kanskje at i denne saken er det ikke noen enkeltpersoner men et helt konsern. Da er det lettere å stå mot strømmen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s