Gå tur og lev lenger

I VG i dag (16/10-08) refereres en undersøkelse blant 3500 hjertepasienter i Trøndelag, som viser betydelig lavere dødelighet blant de som er fysisk aktive, selv om det bare er litt aktivitet en gang i uken.
Dette samsvarer med andre undersøkelser. I en undersøkelse fra USA som ble publisert i 1999, ble 72488 kvinnelige sykepleiere fulgt i 8 år fra 1986. De var ved starten av undersøkelsen i alderen 40 til 65 år og hadde ingen diagnostisert hjertesykdom ( i motsetning til undersøkelsen fra Trøndelag). Resultatet av undersøkelsen var en betydelig reduksjon av forekomsten av hjerteinfarkt med økende fysisk aktivitet. Det så ut til at intensiteten av aktiviteten hadde liten betydning, en rask spasertur så ut til å ha samme virkning som en joggetur, når energiforbruket var det samme.

I figuren nedenfor har jeg satt opp en sammenstilling av dataene fra den amerikanske undersøkelsen for relativ forekomst av hjertesykdom som funksjon av energiforbruk ved fysisk aktivitet, gitt som «metabolsk ekvivalent(MET)-timer/uke». Grovt sett tilsvarer dette tallet det gjennomsnittlige antall km som tilbakelegges til fots pr. uke. Tallene her er justert for alder, men ikke noe annet. Som man ser, er det de som driver minst fysisk aktivitet som har mest å tjene på å bli mer aktive.

Relativ forekomst av hjerteinfarkt som funksjon av mosjonsnivå
Relativ forekomst av hjerteinfarkt som funksjon av mosjonsnivå

Det er også gitt tall hvor røykere og ikke-røykere er sammenlignet. Resultatet bør være skremmende for alle som enda ikke har sluttet å røyke. Røykerne har 4-5 ganger så stor forekomst av hjerte-kar sykdommer som ikke-røykere. Budskapet skulle være klart. Kom deg ut på tur, og kast røykepakka hvis du ikke allerede har gjort det.

Relativ forekomst av hjerteinfarkt som funksjon av mosjonsnivå, relativt til forekomsten hos sedate røykere
Relativ forekomst av hjerteinfarkt som funksjon av mosjonsnivå, relativt til forekomsten hos sedate røykere

One thought on “Gå tur og lev lenger

  1. Interessant dette. Hørte akkurat på et intervju med en kvinne i 50-60-årene med høyt blodtrykk. Hun hadde gått med måler over en periode, og fant fort ut at blodtrykket gikk ned når hun var aktiv. Trim med lav intensitet 2 g pr. uke gjorde at blodtrykket gikk ned, og at det holdt seg der også når hun ikke trente. Dørstokkmila kan være lang for mange. Det er mye å lese om hvor bra det er med høy intensitet, intervalltrening osv. Bra det selvfølgelig, men husk at enkel, lett trim en gang eller to i uka kan gjøre en viktig forskjell. Det kan meditasjon også. Det viser forskning. Som nå er samlet og presentert på en lettlest måte i boka «Fighting Stress»:
    http://www.dyade.no/artikler/books/fightingstress/fightingstress.shtml
    Så det gjelder å ta vare på både kropp og sjel!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s