Drømmespillet i meditasjonen

Har du prøvd å gjenfortelle en drøm rett etter å ha våknet? Du ligger og har følelsen av at DENNE drømmen, ja, den virkelig traff en nerve hos deg. Men når du prøver å forklare den, blir drømmen banal og ganske alminnelig. Ikke klarer du å gjengi stemningen du sitter igjen med, ikke klarer du å finne mening og logikk i det du forteller. Det som du mente var realistisk og sjelfullt, blir surrealistisk og meningløst for tilhøreren, og ikke minst også for dine ører.

August Strindberg prøvde å gjenskape dette drømmeperspektivet i ”Et drømspill”. Stykket er aktuelt nå på Torshovteatret, og har fått blandete kritikker: fra en teateropplevelse av de sjeldne, til et mislykket forsøk.

Om jeg skal velge kun én godbit av teaterstykket, er jeg nødt til å velge den som jeg assosierte sterkest til meditasjon. I slutten av stykket, blir Indras datter, som har kommet ned til jorden for å se hvordan mennesker lever, spurt hva hun led mest av i sitt ferd. Slik svarer hun:

Av – att vara till; att känna min syn försvagad av ett öga, min hörsel förslöad av ett öra, och min tanke, min luftiga ljusa tanke bunden i fettslyngors labyrinter. Du har sett en hjärna… vilka krokvägar, vilka krypvägar… [August Strindberg, 1999, Till Damaskus; Ett drömspel, Stockholm: Bokförlaget Natur och Kultur]

Du setter deg og lukker øynene for å meditere. Mye slipper til i den daglige halvtimen, og enda mer i de lange meditasjonene. Tanker, fornemmelser, vonde skuldrer. Kan det hende at du ser for deg noe klart og tydelig? DENNE ideen, ja, den virkelig traff en nerve hos deg!

I etterkant, når du skal snakke om meditasjonen i veiledning, er bildet slett ikke så klart som du trodde det var mens du mediterte: Kanskje sitter du igjen med følelsen av du ”så” mye bedre, men du klarer jammen ikke å fortelle hva du faktisk så.
Tankene du trodde du hadde fått tak i forsvinner like fort som de kom; bildene du så klart for deg blir bare et glimt. Alt blir til et grøt. Det føles som et håpløst prosjekt å begynne å nøste opp i tankene dine. Ikke husker du dem heller! For å ikke snakke om hvordan du gjentok metodelyden…

Men så stiller veilederen spørsmålet, hvordan gjentok du lyden? Da gjelder det å ta tak i noe: en spenning, en stemning, rastløsheten. Mer skal ikke til for at du faktisk begynner å nøste opp i kaoset. Løsriver du deg fra sansene du vanligvis stoler på, og heller setter ord på de følelsene du klarer å kjenne etter, kommer en indre og mer subtil verden til synet.

Synet er svekket av øyet, hørselen er sløvet av øret, tanken er bundet av hjernen. Meditasjonen gir deg flere strenger å spille på.

5 thoughts on “Drømmespillet i meditasjonen

  1. Et drømmesill går også på Betty Nansen teatret i København for tiden. Det er en gjenopsetning fra i fjor, fordi stykke var så populært, og ble kåret til årets teaterstykke i 2007. Jeg så det for ca. 1 år siden, og det var noe av det beste jeg har sett på en teaterscene på lenge! Synes det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som var så bra, men det rørte bare noe i meg. Føler det det formidlet overgikk det øyet mitt kan se, øre mitt høre og hjernen min tenke.

  2. Fikk lyst til å se stykket, gripe det ubegripelige, flytende, som også er bestemmende, og intenst på sitt vis.

  3. Dette var et bra tips! Skal definitivt tafse deg på ordet å gå på dette stykket.

    Jeg synes det handler om å slippe taket, også i veiledningen. Det er lett å bli opptatt av å skulle forstå, finne forklaring og komme fram til et mål, fremfor å bare kjenne etter og prate utfra det som er der og da.

  4. Det går i en stund til i Oslo, men du er kanskje ikke i Norge om dagen, Henning?

    Grunde: tafs i vei! Og som sagt, ikke sitt der og tro at du kan finne mening i alt det som blir sagt på scenen. Man må rett og slett ikke ha logiske forventninger. Om man slipper dem, blir det hele nemlig et drømspill. Akkurat som Strindberg mente det skulle være🙂

Legg igjen en kommentar

