Tinemelk og McCain nærmere enn du tror

Den kontroversielle dokumentarfilmen Smaken av hund avslørte i fjor hvordan Samvirke-bedriftene Prior, Tine, Gilde og Felleskjøpet bedriver ufin forbrukerpåvirkning i bred skala (mer om dette i neste papirutgave av Dyade).

Dagsavisen melder nå at Tines vennekampanje er misvisende: Tine-vennene på melkekartongen er nummerert til 56, men er i virkeligheten er de bare fire. I tillegg er de kjøpt gjennom Olympia-toppen-programmet.

Det er ingenting galt med å kjøpe seg venner. Store og små selskaper gjør det hele tiden (Kristoffer Joner fikk nok av sine kolleger og laget en populær parodi).

Men det går en linje mellom markedføring og jug. Den linjen er uklar hos Samvirke-konsernet.

Og når kommunikasjonssjef Kari Raunedokken blir konfrontert med melke-bløffen, låner hun McCain-kampanjens strategi:

– Har dere løyet på dere venner, kommunikasjonssjef Kari Raunedokken i Tine?

– Det var egentlig meningen at vi skulle fortsette denne aktiviteten eller kampanjen. Vi vet at vi har to millioner melkedrikkere daglig, så vi har helt klart grunnlag for mer enn 56 melkevenner.

– Men hvorfor har dere nummerert dem på denne måten, nummer 12, 23, 44 og 56 når det i realiteten bare er snakk om fire personer?

– Vi ser nå at det hadde vært bedre om vi hadde droppet numrene.

Legg merke til hvordan hun konsekvent ikke svarer direkte på spørsmålene. Stilt opp mot avsløringene i Smaken av hund, oppleves dette ikke bare som en veltalende informasjonssjef, men som uttrykk for et konserns informasjonskultur.

Denne informasjonskulturen kan ha vært medvirkende til at et barn døde i 2006 (e-coli-skandalen).

Tine-saken indikerer at Samvirke-konsernet ikke har tatt selvoppgjør. Det øker sjansen for flere mat-skandaler fremover.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s