Brukerne skaper medierevolusjon

Nyeste Dyade tar for seg brukerrevolusjonen på nettet
Nyeste Dyade tar for seg brukerrevolusjonen på nettet

Vi som jobber i media vil jo gjerne tro at de viktigste endringene i mediebildet kommer fra oss – nye kanaler, nye kanaler og nye typer tjenester som kan leveres fra NRK, TV2, P4, Radio Norge osv.  Men jeg er etter hvert kommet til at det mest spennende som skjer i medieverdenen akkurat nå går under navnet Web 2.0 – og er bølgen av sosiale nettverkstjenester på internett.

Hva jeg snakker om?  Jo, YouTube, Facebook, Wikipedia og en mengde andre nye tjenester på internett som gir oss som brukere mulighet til å legge ut egenprodusert innhold, etablere egne profiler på nettet og kommunisere direkte med hverandre.

Selv er jeg ikke fortrolig med disse tjenestene.  Jeg har riktignok en profil på Facebook.com og etter hvert et visst kontaktnettverk på LinkedIn.com, og jeg har registrert meg som redaktør på Wikipedia.no hvor jeg har redigert litt i omtalen av Mikkjel Fønhus.  Men jeg har jobbet nok med media og mediehistorie til at jeg ser dimensjonene og perspektivene i det som er i ferd med å skje – og har skrevet om det i Acems tidsskrift Dyade 2/2008 ”Brukerne skaper medierevolusjon”.

Å kalle det revolusjon – noe som snur opp ned på medieverdenen – er jo å ta i.  Men det er dramatisk når en tjeneste som fortsatt bare har 15 heltidsansatte på lønn, kan klare å utkonkurrere store selskaper med hundreårige tradisjoner i løpet av sju år.  Jeg snakker om nettleksikonet Wikipedia som har åpnet for at alle som vil kan skrive inn artikler og redigere i dem – og som i løpet av få år har fått med seg fem millioner gratisarbeidende redaktører som har produsert 10 millioner artikler på 250 språk og utkonkurrert selveste Encyclopedia Britannica i både omfang, aktualitet og nøyaktighet.

Da er det ikke lenger pengene og makten over medieapparatet som avgjør suksess eller fiasko, men snarere evnen til å inspirere, vekke interesse hos nettbrukerne og engasjere en del av dem som medskapere i videreutvikling av produktet.  Det åpner spennende muligheter for organisasjoner som Acem med lite penger og medieapparat, men en betydelig skare av engasjerte idealister som kan tenke seg å gjøre en innsats for noe vi mener er viktig her i verden.

Så utviklingen av Web 2.0 er et opplagt tema for videre utforskning her på Dyadebloggen.  I første omgang noen innlegg om det jeg har skrevet om i Dyadenummeret.  Og vent dere mer etter hvert!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s