Fra Radiokultur til brukeropprør

Det er ikke alltid veien går rett fram etter nesen.  Og det er bra.  For ofte er det mest spennende det vi blir opptatt av underveis.

Slik var det med Dyade 2/2008.  -Det skal bli et nummer om radiokultur, sa jeg da Dyade-redaksjonen satt i hagen hos medredaktør Eirik Jensen i fjor sommer.  Jeg hadde planene klare.  Høstens ”Radiodager” – en årlig bransjekonferanse jeg arrangerer – var like rundt hjørnet.  Jeg ville bruke diskusjonene derfra som utgangspunkt for noen dykk ned i det fascinerende ved lyden i eteren og den spennende utviklingen dette mediet nå er på vei inn i.

Redaksjonen var mer nysgjerrig på internett.  Jeg strittet litt imot.  For jeg deler ikke troen på at alt innhold etter hvert formidles via nettet.  Skal man nå 1 million nordmenn med Finn Bjelkes PopQuiz finnes det ingen distribusjonsform som slår kringkasting.  Radio og tv via internett er og forblir bare et godt supplement for spesialkanaler med relativt få samtidige brukere.  Det jeg derimot er overbevist om, er at kringkasting og internett kommer til å spille stadig tettere sammen – og utfylle og komplettere hverandre.  Og i dette samspillet er det ingen tvil om at det er særlig internettet bidrar med teknologiske muligheter som åpner for de mest radikale endringene i morgendagens mediebruk.

Det siste halvåret har jeg brukt mye tid til å oppdatere meg på hva som er i ferd med å skje med internettet – og jeg ble mer og mer fascinert etter hvert. Det var litt deja-vue over det.  For jeg var igjennom en slik runde i 1994-95.  Etter et drøyt tiår som radiomann oppdaget jeg den gangen internett, begynte å utforske det og fikk etter hvert i oppdrag å utarbeide NRKs første internettstrategi sammen med kollega Tom Ottmar.  Vi gjorde grundig arbeid – en utredning på 250 sider.  (Om du vil lese, finnes den for nedlasting her).  Men samtidig var det som å ri på en bølge av samtidsbegeistring.  For 1995 var året hvor det løsnet for internett i allmennheten – og dotcom-bølgen skjøt fart inntil den ble til dotcom-crashet i 2000.

Når jeg så sier jeg at stemningen omkring dagens internett – gjennombruddet for det som nå overalt kalles Web 2.0 – gir meg deja vue-følelser, så kan det lyde illevarslende for hva vi har i vente.  Men jeg ser litt annerledes på det.  Gjenkjennelsen knytter seg til oppdagelsen av nye muligheter som det er lett å se kan få store og viktige anvendelsesområder – og som derfor skaper grunnlag for optimisme og igangsetting av ambisiøse utviklingsprosjekter.  Tjenestene jeg skriver om i dette Dyade – Wikipedia, YouTube, Facebook, bloggtjenester osv – har dette i seg.  Vi er på vei fra en web for publisering av brosjyrer til en web med plattformer for utveksling av brukerskapt innhold med alle de implikasjoner dette har.

Og samtidig har vi etter hvert også fått et forhold til stemningsbølgene omkring internett og annen ny teknologi.  Konsulentselskapet Gartner snakker om hype kurven hvor nye teknologiske muligheter vekker overdrevne forventninger somså ikke blir innfridd og leder over i overdreven skuffelse og tilslutt ender med at man etter hvert får et forhold til hvilke reelle muligheter teknologien har i seg og begynner å ta disse i bruk.

Garners hypekurve
Garners hypekurve

I tilbakeblikk kom webben inn som en teknologitrigger midt på 1990-tallet, forventningene blåste opp boblen til den sprakk i 2000, skuffelsen varte ved fram mot 2004 og deretter har internettets første fase – Web 1.0 – bygd seg opp til en vesentlig del av mediebildet.  Nå kan det se ut til at vi er på vei inn i en ny syklus med Web 2.0.  Noe spennende er i ferd med å bryte fram.  Men det vil ennå ta tid før vi ser hvilke reelle resultater det vil gi.

Men den utforskningen skal vi være med på her på Dyadebloggen og i Dyade.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s