British Journal of Cancer publiserer i sitt juni-nummer en studie som viser at britiske vegetarianere har signifikant mindre risiko for å utvikle en del krefttyper.
Og så nevner vi i forbifarten den åpenbare klima- og miljøgevinsten ved vegetarianisme – til glede for nye lesere:

Flere perspektiver på vegetarianisme i Dyadenummeret Måltid for en liten klode og i alle våre blogginnlegg om temaet vegetarianisme.
Arkivert under: samfunn | Tagget: brystkreft, klima, kreft, vegetarianisme










Risikoen er mindre enn hvis du spiser kjøtt. Beste gjennomsnittet får du hvis du også spiser fisk i tillegg til brokkoli og poteter.
Livmorhalsen derimot ser ut til å like kjøtt. Det er dobbelt så stor sannsynlighet å få kreft der hvis man bare spiser fisk og grønnsaker i følge denne artikkelen. Den dominerende årsaken til livmorhalskreft kommer av hpv (ca 70% av alle tilfeller), så det burde ikke ha så mye med kostholdet å gjøre som denne studien viser.
Som Eirik Jensen skriver, “vegeterianere lever sannsynligvis rikere begrunnelsesliv”. Dette gjelder sannsynligvis også i forhold til mosjon, røyking, alkohol etc. Generell livsstil rett og slett. Uansett virker det logisk at det gir en vesentlig helsefordel, det er bare vanskelig å si hvor mye.
Noe jeg ikke nevnte sist var en studie som antydet at tenåringsjenter som er vegetarianere eller veganere ser ut til å ha økt risiko for depresjon – det har muligens med lavere omega-3 å gjøre. En studie er imidlertid alt for lite for å si noe veldig sikkert. Det viser mest at det er innfløkt og etter det jeg fant ut sist så ser det ut til at det finnes alt for få studier.
Dagbladet påstår i en overskrift at vegetarianere har dårligere beinbygning enn ikke-vegetarianere: men dette er ihvertfall feil: hvis man leser artikkelen så er det VEGANERE som har dårligere beinbygning – altså de som har kuttet ut melk også. Andre vegetarianere har like bra bein som alle andre:
http://www.dagbladet.no/2009/07/03/nyheter/vegetarkost/gronnsaker/helse/innenriks/7035246/